کیت تست بارداری

بی بی چک یا کیت تست بارداری روشی آسان و خانگی برای آزمایش بارداری است که با توجه به دقت بالای اندازه‌گیری کاربرد فراوانی پیدا کرده است.

این کیت‌ها که با قیمت ارزان و به وفور یافت می‌شوند، کاربردی آسان دارند و از این رو بسیاری از خانم‌ها ترجیح می‌دهند پیش از مراجعه به پزشک و تست در آزمایشگاه، از این روش برای تست باراداری خود استفاده نمایند.

کیت تست بارداری چیست؟

«کیت تست بارداری خانگی» یا «کیت تست بارداری بدون نسخه» که در زبان عامیانه به نام بی بی چک معروف شده، ابزاری آسان و خانگی است که با استفاده از آن حامله بودن یا نبودن بانوان تشخیص داده می‌شود.

با توجه به تقاضای بسیار برای این محصول، تولیدات متنوعی برای آن به بازار ارائه شده است که بیشتر از نظر نوع استفاده و نمایش نتایج متفاوت هستند و از نظر عملکرد تفاوت چندانی با هم ندارند.

خبر خوب این که دقت کیت‌های خانگی بارداری بسیار بالا است و تا حدود 99 درصد دقت خواهند داشت.

روش استفاده از بی بی چک بسیار آسان است و تنها کافی است چند قطره از ادرار خود را روی آن بپاشید و یا در ظرف حاوی ادرار فرو کنید تا ظرف چند دقیقه نتیجه تست مشخص خواهد شد.

بی بی چک چگونه عمل می کند؟

کیت تست بارداری بر اساس سنجش میزان هورمون گنادوتروپین جفتی انسانی (HCG) در ادرار عمل می‌کند. میزان این هورمون چند روز بعد از بارداری در خون و ادرار بالا می‌رود و ماده موجود در نوار تست بی بی چک به گونه‎ای است که با برخورد با این هورمون واکنش شیمیایی داده و تغییر رنگ خواهد داد. از این رو، اگر ادرار فردی که باردار است بر روی نوار ریخته شود، نتیجه تست مثبت خواهد شد.

بعد از اطمینان بارداری بهتر از به فکر لباس اسکراب بارداری باشید.

تقریباً تمام بی بی چک ها بر اساس تست همین هورمون عمل می‌کنند و تنها در نحوه استفاده و یا نحوه نمایش نتایج تفاوت دارند. مثلاً در مدل خودکاری شما باید ادرار را در ظرفی ریخته و سپس کیت تست را در آن فرو کنید. اما در مدل دیگر می توانید ادرار را روی آن بپاشید. یا به طور مثال، در مدل‌های دیجیتال به جای این که شما بخواهید نتیجه تست را بخوانید، خود کیت نتیجه را به صورت حروف نشان می‌دهد. البته مدل‌های دیجیتال بسیار گران هستند و در شرایط معمول صرفه اقتصادی ندارند.

نکته جالب این که حتی آزمایش خون هم که با نسخه پزشک و در آزمایشگاه انجام می‌شود بر اساس همین هورمون انجام می‌شود. تنها تفاوت آزمایش خون این است که در این آزمایش میزان پایین هورمون هم تشخیص داده می‌شود. از این رو، حتی یک هفته بعد از بارداری هم هورمون در آزمایش خون نشان داده می‌شود، اما در بی‌بی چک کمی بیشتر باید منتظر بود. در آزمایش خون همچنین می‌توان با بررسی غلظت هورمون HCG مدت زمان بارداری را هم مشخص کرد.

هورمون HCG چیست و چه زمانی ترشح می‌شود؟

وقتی تخمک با اسپرم ترکیب شده و بارور می‌شود، به دیواره رحم متصل می‌شود و جفت تشکیل می‌شود. جفت اندامی است که در دوران حاملگی در رحم بانوان تشکیل می‌شود. این اندام پس از ایجاد، شروع به ساختن هورمون HCG می‌کند و میزان این ترشح با گذشت زمان بیشتر و بیشتر می‌شود و پس از 8 تا 10 هفته به بالاترین حد خود می‌رسد.

Human Chorionic Gonadotropin یا گنادوتروپین جفتی انسانی همان هورمونی است که به عنوان نشانه بارداری زنان در بی بی چک و یا آزمایش خون مورد بررسی قرار می‌گیرد.

زمان استفاده از بی بی چک

اصولاً هر زمانی می‌توان به سراغ بی بی چک رفت و وضعیت بارداری خود را بررسی کرد! به طور مثال، اگر در دو سه هفته گذشته رابطه مؤثری داشته‌اید، همواره این احتمال وجود دارد که حامله باشید و می‌توانید از کیت تست بارداری خانگی استفاده نمایید. اما اگر هدف این باشد که زمانی از بی بی چک استفاده کنیم که احتمال بارداری بیشتری وجود دارد، می‌توانید به زمان‌های زیر توجه کنید:

بیشتر بخوانید: کلاه اتاق عمل

گرفتگی‌های شدید

گاهی حس گرفتگی شدید هم می‌تواند ناشی از حاملگی باشد، چرا که کاشت تخمک می‌تواند حسی شبیه گرفتگی‌های قاعدگی ایجاد کند.

احساس بیماری

خستگی، تکرر ادرار، بیزاری از غذا و حالت تهوع هم از علامات بارداری به شمار می‌روند. پس اگر اطمینان یافتید که دلیل دیگری برای این علائم ندارید، بهتر است از کیت تشخیص حاملگی استفاده نمایید.

روش استفاده از انواع بی بی چک

استفاده از بی بی چک شرکت ریما بسیار آسان است و روش استفاده از آن نیز به طور کامل در برگه همراه کیت توضیح داده شده است. در هنگام استفاده جعبه را باز کرده و ضمن مطالعه برگه از کیت موجود در جعبه استفاده کنید.

به طور خلاصه، کافی است ادرار خود را به نوعی به قسمت تست کیت برسانید. در نوع معمولی، لازم است کیت را در ظرف یک‌بارمصرف تمیزی که ادرار در آن قرار دارد فرو ببرید. جهت استفاده از بی بی چک مدادی یا همان بی بی چک مدیکور نیز کافی است که ادرار را روی آن بپاشید. بعد از مدتی کوتاه نتیجه تست به شما نشان داده خواهد شد.

بیشتر بخوانید: کلاه پرستاری پارچه ای

طرز استفاده از بی بی چک قطره چکانی

بی بی چک‌های معمولی گاهی دارای یک قطره‌چکان برای برداشتن ادرار از ظرف و ریختن بر روی کیت تشخیص هستند.

بی بی چک منفی یا مثبت را چگونه تشخیص دهیم؟

در صورتی که باردار باشید، هر دو خط به صورت پررنگ بر روی کیت ظاهر خواهد شد؛ در غیر این صورت تنها یک خط پررنگ مشاهده می‌کنید و خط بعدی کمرنگ بوده و یا اصلاً دیده نخواهد شد.

به هر حال جهت اطمینان از عملکرد بی بی چک لازم است یک خط پررنگ در آن دیده شود.

یشتر بخوانید: کاور کفش پارچه ای

بی بی چک مثبت و عدم بارداری

در صورتی که بی بی چک مثبت باشد، اما باردار نباشید، اصطلاحاً به آن مثبت کاذب گفته می‌شود. این مشکل ممکن است ناشی از عوامل زیر باشد:

بارداری شیمیایی که زمانی رخ می‌دهد که تخمک بارور یا همان نطفه به ‌دلایل گوناگونی نتواند در مراحل اولیه لانه‌گزینی یا رشد کند.

بارداری خارج از رحم

سقط جنین

خطای فرد استفاده‌کننده از بی بی چک

مصرف برخی داورها

بیشتر بخوانید: خرید روتختی یکبار مصرف